Salg er i dag formidling, og vejen til markedet er langt mere emotionel
Kontakt
Christoffer Ritzau
cr@danishnetworkassociation.dk
+45 2332 2033
FÅ 100% STYR PÅ MÅDEN MAN SÆLGER PÅ I 2023
Måden at sælge på har altid været udsat for transformation, hvilket også er tilfældet i dag som en naturlig følge af eksplosionen indenfor hastighed, tilgængelighed og et hysterisk bredt udvalg af kanaler.
Tiden, hvor man nøjes med at markedsføre
produkter som “bedre og billigere”, er væk.
Dit produkt eller service er blevet sekundært i salgsprocessen, fordi salgsprocessen er blevet langt mere emotionel, da forbrugerne er blevet mere bevidste. Selvom salg er afgørende i alle virksomheder, har ganske få reelt reageret på, at de klassiske salgsprocedurer i dag har taget form af at være en formidlingsproces. Man skal nu gøre sig fortjent til opmærksomhed, og man skal inspirere sine kunder helt ind på virksomhedens hylder – som i øvrigt er blevet overvejende digitale.
De fleste virksomheder har bygget deres salgsproces uhensigtsmæssigt op, og besværliggør deres vej til kunderne langt mere end nødvendigt. Det er i realiteten mange af de samme elementer, der fortsat er gældende, men hele salgsprocessen skal indrettes anderledes, da man fundamentalt set ikke kan sælge noget uden at have taget stilling til, hvorfor man sælger det, man nu engang sælger.
De fleste virksomheder har brug for en fornyet grundfortælling.
De skal genopfinde sig selv indefra og helt ud til kunderne.
Forbrugerne er blevet langt mere emotionelle i deres købsproces. De orienterer sig på nettet, de vælger aktivt fra (eksempelvis ikke-økologisk), selvom prisen kan være højere. De er blevet mere kvalitetsbevidste, de går mere om i deres omverden og dermed, hvordan de identificerer sig med forskellige brands. Kort sagt er kunderne blevet betydeligt mere værdibaserede.
CALL TO ACTION
For at sætte sin salgsproces optimalt op i forhold til sine kunder, er der brug for en række elementer før, det kan ske. Det er en anden tilgang end de fleste af de produkter og services, der sælges i dag. Når formålet er fundamentet for virksomheden, så er man desuden helt tydelig omkring, hvorfor man sælger det, man sælger. Hvis man ikke ved det, vil man have svært ved at differentiere sig og ramme sine kunder i hjertet. Gennem vores arbejde med flere hundrede virksomheder i mange segmenter, har vi massiv hardcore first-hand viden om denne disciplin og kan uden tvivl sætte strøm til hele jeres salgsproces. Ring og hør mere om hvordan vi arbejder med det.