HAR DU STYR PÅ POINTTAVLEN OG TAGER DAGLIGT DATADREVENDE BESLUTNINGER?

Christoffer Ritzau
cr@danishnetworkassociation.dk
+45 2332 2033

styr på cash flow, likviditet og pointtavlen

Pengestrømmen kan for mange virksomheder være en øvelse, der ikke har voldt de store problemer gennem de seneste år, hvor virksomheden er rullet afsted på sikre dæk. Når så luften begynder at sive fra dækkene, fordi økonomien bliver trængt, bliver øvelsen endnu mere vigtig at mestre.

Allerførst skal du have tjek på virksomhedens cash flow (de penge, der går ind i virksomheden) og virksomhedens likviditet (pengene på jeres bankkonto). Inden du overhovedet begynder at optimere virksomheden, har du brug for at vide, hvor meget der går ind i din virksomhed, og hvor mange penge du har til rådighed i form af banklån, opsparing  mv. Jo bedre, du kan forudse din virksomheds økonomi, jo lettere kan du begynde at investere i nye tiltag.

Hertil bør det være naturligt at lave forecast overalt i virksomheden, da det er sundt for enhver medarbejder at vide, hvor de er i forhold til din mål der er fastsat i virksomheden. Effektivt men helt banalt skal der være en ‘pointtavle’ i en eller anden for så man ved om man er foran og eller bagud.

Desuden skal man holde møder omkring tal og tale om den. Det er en sund kultur , der hjælper virksomheden til at tage flest datadrevende beslutninger mod de mere farlige emotionelle beslutninger.

I enhver virksomhed vi arbejder for er det centralt for os at have en bevidsthed omkring økonomi, da de tal fortæller ufattelig meget om hver den er og hvilke udviklingsmuligheder der er mulige.

call to action

Appreciative Inquiry blev til ved lidt af en tilfældighed. En ung Ph.d. studerende ved navn David Cooperrider, skulle i sit projekt lave en traditionel organisationsanalyse på The Cleveland Clinic i Ohio. Ledelsen ønskede at bruge denne som udgangspunkt for en forbedring af organisationen, der blev oplevet som rigid, langsom og ineffektiv.

Under interviews med medarbejdere og ledere på hospitaletbliver David Cooperrider slået af den vilje og det engagement, sommedarbejderne udviser for, på trods af de mange problemer, at fåhospitalet til at fungere. Denne undren bliver til en fascination somhan, sammen med sin vejleder Suresh Srivasta, gør til fokus for sit projekt. I stedet for at undersøge årsagerne problemerne på hospitalet, undersøger han i stedet hvordan engagement, innovation ogvilje gør det muligt for medarbejdere og hospital at fungere til trods
for problemerne.

Christoffer Ritzau