Kommunikation er blevet centralt
Kontakt
Christoffer Ritzau
cr@danishnetworkassociation.dk
+45 2332 2033
kommunikation er identitet
Alt for mange virksomheder befinder sig i dag i en konstruktion, hvor deres markedsføring, CSR-strategier og visioner ikke på nogen måde inspirerer, fordi de ikke er autentiske. Det er mere aktiviteter ved siden af deres kerneforretning. Har du som marketing ikke styr på virksomhedens formål, så har du heller ikke styr på virksomhedens identitet. Virksomheden kan ganske enkelt ikke have en klar selvforståelse, hvis virksomheden og de medarbejdere der arbejder i virksomheden ikke ved, hvad de arbejder for eller hen imod.
Det er en udfordring, da vi ser identitet som en af de mest centrale kommercielle drivere i virksomhedens udvikling. Da valgmulighederne hos forbrugeren er eksploderet i takt med globalisering og udbredelsen af internettet, skal der en tydeligere identitet til for at blive hørt. Udover den stigende konkurrence skal virksomheden også favne langt flere kommunikationskanaler, hvor de skal gøre opmærksom på sig selv. Samtidig er det som nævnt tidligere nødvendigt at tiltrække og gøre sig fortjent til opmærksomhed, da det er blevet meget svært at købe sig til den rette opmærksomhed. Vi er både blevet bedre til at ignorere reklamer, men flere og flere undgår dem helt ved enten at betale sig fra det eller vælge kanaler, hvor de kun eksponeres for det, de ønsker.
Så en identitet skal være mere end bare tiltrækkende. Ønsker du at positionere virksomheden og tiltrække kunder, er det et krav, at du interagerer og bliver en permanent del af hele kommunikationsstrømmen. Ellers eksisterer man nærmest ikke. Indtil du træder forkert. Så får du en masse uønsket opmærksomhed, som du kan mærke på bundlinjen med det samme.