god identitet har balance mellem virksomhedens adfærd og formål

Kontakt

Christoffer Ritzau
cr@danishnetworkassociation.dk
+45 2332 2033

IDENTITET ER KOMMUNIKATION

Alt for mange virksomheder befinder sig i dag i en konstruktion, hvor deres markedsføring, CSR-strategier og visioner ikke på nogen måde inspirerer, fordi de ikke er autentiske. Det er mere aktiviteter ved siden af deres kerneforretning. Har du som marketing ikke styr på virksomhedens formål, så har du heller ikke styr på virksomhedens identitet. Virksomheden kan ganske enkelt ikke have en klar selvforståelse, hvis virksomheden, og de medarbejdere der arbejder i virksomheden, ikke ved, hvad de arbejder for eller hen imod.

Det er en udfordring, da vi ser identitet som en af de mest centrale kommercielle drivere i virksomhedens udvikling. Da valgmulighederne hos forbrugeren er eksploderet i takt med globalisering og udbredelsen af internettet, skal der en tydeligere identitet til for at blive hørt.

ER DU RELEVANT?

Identiteten skal være mere end bare tiltrækkende. Ønsker du at positionere virksomheden og tiltrække kunder, er det et krav, at du interagerer og bliver en permanent del af hele kommunikationsstrømmen. Ellers eksisterer man nærmest ikke. Indtil du træder forkert. Så får du en masse uønsket opmærksomhed, som du kan mærke på bundlinjen med det samme.

 Tidligere var det nok at planlægge sin grundfortælling
og efterfølgende markedsføre den i en kontrolleret form.

 I dag skal du leve din grundfortælling, og gennem den dit formål i realtime og lade hele virksomhedens kommunikation være defineret ud fra det. Det betyder, at man går fra traditionel kommunikation med betalt opmærksomhed til fortjent opmærksomhed ved konstant at formidle virksomhedens formål på alle niveauer. Det mest effektive kommercielle greb en virksomhed kan sætte i spil, er derfor et klart defineret formål – deres eksistensberettigelse.

 Det er formålet, der differentierer virksomheden fra alle andre.

Det er identiteten, der skaber et tilvalg. Og det er de værdier,
der relateres til, der opbygger loyalitet over tid.