Dit formål skal gennemsyre alt

Kontakt

Christoffer Ritzau
cr@danishnetworkassociation.dk
+45 2332 2033

formål er ground zero

Vi er dybt inspireret af de ledere, medarbejdere og virksomheder, der lever i den virkelige verden. Dem, der forstår at skabe mening for alle de mennesker, der arbejder i virksomheden. Det er også de virksomheder, der har de bedste forudsætninger for at lykkes kommercielt, da de alle er bevidst om, hvad de arbejder hen imod. De evner at lave fravalg, træffe klare beslutninger og sætte deres formål højere end politiske kampe.

Vores anbefaling er, at man som virksomhed er nødt til at have dette skarpe dobbeltfokus, hvor formål og forretning er kombineret i alt hvad man gør.

Der er desværre enormt meget støj derude, og mange som er til fals for tidens trends. Eksempelvis endnu en konference om den eksponentielle kurve, som vi har hørt på i 10 år, der er lige ved at udrydde alle tænkelige forretninger. Vi må konstatere, at det desværre er blevet mere til en forretning i sig selv at komme med den slags frygtbaseret ‘disruptive’ inspiration og højtragende innovative omstillingsprocesser, end rent faktisk at komme ned i maskinrummet og gøre en reel forskel.

HAR DU ET autentisk FORMÅL?

Et autentisk formål simplificerer beslutningsprocesserne overalt i virksomheden på alle niveauer, og det er en forudsætning for en optimal indretning af virksomhedens forskellige discipliner. For hvordan skal en virksomhed, der reelt ikke (længere) er bevidst om, hvorfor den eksisterer, kunne klare sig i marked, der skriger på relevans og mening?

En af de udfordringer, mange medarbejdere oplever, handler om at prioritere mellem de mange aktiviteter, projekter, møder og konkurrerende dagsordner i hverdagen. Det risikerer at blive ineffektivt og i værste fald skabe splid mellem folk fremfor at samle dem.

 Et stærkt formål er et strategisk værktøj 
til at lave en lang række fravalg.

Når formålet sættes først, så får alle en legitim mulighed for at sige nej. Hvis det man laver ikke hjælper med at eksekvere på det, der er vigtigst, bør man så fortsætte med at bruge tid og ressourcer på det? Skal vi sige ja til en ordre, der vil se godt ud kortsigtet i kvartalsregnskabet, men som vil udfordre eller direkte modarbejde vores formål? Måske, hvis det er kritisk for regnearket og måske ikke, hvis regnearket er okay, og man er mere langsigtet i sin tilgang.

Kontakt

Christoffer Ritzau
cr@danishnetworkassociation.dk
+45 2332 2033