Gør FORMÅL til
EN GOD FORRETNING

Lær hvordan I gør Formål til en god forretning,
der får jer sikkert igennem krisetider, er vækst-katalysator i opgangstider og
hjælper jer til at performe markant bedre i forretningskritiske discipliner.

Læs hvordan I kan arbejde med Formål, så det ;

  • bliver en del af brand DNA
  • øger performance
  • vækster forretningen

bogmaerke-DNA

Uddrag

Hvad indeholder Bogen?

KAPITEL 1 - INDLEDNING

Sådan ser vi det

Kapitel 2 - formål

Formål skal gennemsyre alt

Kapitel 3 - Salg

Salg realiseres gennem formidling

Kapitel 4 - Kultur

It’s still about people

KAPITEL 5 - IDENTITET

Identitet styres af kunderne

Kapitel 6 - Ledelse

Ledelse er eksekvering

Kapitel 7 - Virkelighed

Virkeligheden vinder altid

1 INDLEDNING

Når en virksomhed balanceret og struktureret fokuserer på at skabe meningsfulde forandringer i verden, og som resultat evner at tjene penge, eller opnår den ønskede værdi, øger det medarbejdernes passion. Det inspirerer dem, da de oplever
en større mening i deres arbejde og føler sig mere trygge. I en tid, hvor vi har det meste, er jagten på mening stærkt intensiveret hos alle medarbejdere i alle virksomheder, hvilket er ganske sundt, da der stilles højere krav til kvalitet og omtanke i alt, hvad man gør.

Et klart formål er svaret på, hvorfor virksomheden eksisterer og er den helt overordnede drivkraft. En tydelig bevidsthed herom hjælper med at styre mennesker gennem forandring, fremmer motivation og skaber et ultimativ fokus for hele virksomheden, hvis det er oprigtigt. Formålet gør desuden hverdagens eksekvering markant lettere, da alle uanset position ved, hvilken retning der gælder.

Ingen og intet kan pludselig skjules. Tiden for at lede autentisk og mindske støjen er kommet til alle virksomheder. Er du overvejende kritisk overfor relevansen af ovenstående perspektiver, vil vi gerne henvise til bogens bagerste sider, hvor du finder et udsnit af relevant data og dokumentation.

Det er kun et udsnit af den overvældende dokumentation omkring værdien af dette område, der nok siger sig selv for de fleste. Det er nemlig ganske logisk som Clay Christensen, en af verdens skarpeste hjerner, simpelt konkluderer omkring værdien af at være formålsbaseret:

People who care about the game are naturally better at the game

Vi er dybt inspireret af de ledere, medarbejdere og virksomheder, der lever i den virkelige verden. Dem, der forstår at skabe mening for alle de mennesker, der arbejder i, med og omkring virksomheden. Det er også de virksomheder, der har de bedste forudsætninger for at lykkedes kommercielt, da de alle er bevidst om, hvad de arbejder hen imod. De evner at lave fravalg, træffe effektive og klare beslutninger, skabe tryghed og sætte deres formål højere end politiske kampe.

Vores anbefaling er, at du som virksomhed er nødt til at have dette skarpe dobbeltfokus, hvor formål og forretning er kombineret i alt hvad du gør. En forældet opfattelse er, at det er dyrt at være ’formålsdrevet’. Samtlige undersøgelse viser det modsatte. Den antagelse bygger typisk på, at man betragter formålsdrevet aktiviteter i et CSR-perspektiv, hvor det slet ikke udspringer.

Formålet er reelt hele det kommercielle fundament. Det er det fokus, den drivkraft og den ambition virksomheden tydeligvis jagter, derfor betragter vi bestemt kapitelfonde, Formel 1 teams og Sonos som formålsdrevet på lige fod med mere social-økonomiske organisationer såsom Greenpeace, Læger uden Grænser og Red Barnet. Fælles for dem alle er, at de er meget fokuserede, passionerede og tydelige omkring, hvad de skal realisere som virksomhed eller organisation.

Formål skaber uden tvivl det optimale fokus for  enhver organisation, hvilke er en pointe med store gevinster til følge. Desværre er der enormt meget støj derude, og mange er til fals for tidens trends. Som eksempelvis den eksponentielle kurve, som vi har hørt på i 10 år, der efter sigende er lige ved at udrydde alle tænkelige forretninger. Vi må konstatere, at det desværre er blevet mere til en forretning i sig selv at komme med den slags frygtbaseret ‘disruptive’ inspiration og højtragende innovative omstillingsprocesser end rent faktisk at komme ned i maskinrummet og gøre en reel forskel.

Man skal naturligvis følge med i den løbende innovation, også den radikale, og sikre, at det ikke går hurtigere udenfor virksomheden end inde i virksomheden. Vi anbefaler dog, at man er stærk kritisk overfor konsulenter, reklame og kommunikationsfolk, der ofte er den fraktion, som initierer nye, ofte meningsløse konstruktioner og dagsordner.

Det er oftest ikke relevant inspiration men manipulation, som vi ser som direkte livsfarlig. Alt for tit er det en invitation til et de-fokus. Alt for ofte bliver der talt for meget, hvor de grundlæggende problemstillinger ikke tages alvorligt nok. Der er reelt ikke mange tricks i at drive virksomhed. Vi oplever, at dem med helt styr på de grundlæggende discipliner klarer sig ekstremt godt.

 

Download hele bogen gratis nu

Kapitler

Sider

Dit formål behøver ikke at gøre verden til et bedre sted. Formål handler om et fokus. En bevidsthed omkring, hvorfor din virksomhed eksisterer. En måde at øge performance og skabe en god forretning.

Om forfatterne

Christoffer Ritzau

Christoffer er medstifter og partner i DNA, der grundlæggende har til formål at hjælpe ambitiøse mennesker til kommerciel succes.
Christoffer Ritzau har en kommerciel baggrund fra det private erhvervsliv, Huset Mandag Morgen og herefter som direktør for guldsmedebranchen i Danmark (GL) og senere som direktør for modeindustrien (DM&T). De sidste 20 år har han arbejdet med ledelse­, strategi­ og organisationsudvikling, identitet, kommunikation, salg og konceptudvikling i interaktion med flere hundrede virksomheder. Er specialist i afkodning og udvikling af virksomheders formål samt den konkrete implementering.
Medforfatter til bogen: ”Formål: En god forretning”.

Partner i Danish Network Association

Frederik Petersen

Frederik er medstifter og partner i DNA, der grundlæggende har til formål at hjælpe passionerede mennesker til kommerciel succes.
Frederik har arbejdet i mere end 20 år i den internationale designvirksomhed d line, herunder mere end 6 år i henholdsvis England og Tyskland. Frederik har bred international erfaring med ledelse, salg, strategi, produktmanagement samt organisationsudvikling. Frederik har en kandidatgrad i psykologi og erhvervsøkonomi samt en lederuddannelse fra IMD.
Medforfatter til bogen: ”Formål: En god forretning”.

Partner i Danish Network Association

Martin Darré

Martin er stifter af Friday Cph, der har til formål at hjælpe virksomheder og mennesker med at eksekvere deres formål. Martin har mere end 15 års erfaring som rådgiver inden for områder som strategi­ og formålseksekvering, ledelses­ og talentudvikling samt Corporate Entrepreneurship.

Martin arbejder blandt andet med: Ørsted, Novo Nordisk, Kromann Reumert, Danske Bank, Arbejdernes Landsbank, Novozymes, Anklagemyndigheden, Skatteforvaltningen, Siemens, FOSS, Velux, TDC og EG. Forfatter til bogen: ”Strategisk talentudvikling”.
Medforfatter til bogen: ”Formål: En god forretning”

Stifter af Friday CPH

Få bogen gratis nu

Udfyld formularen og få bogen sendt
til din indbakke helt gratis.



Referencer

“Som en designvirksomhed i vækst oplever vi en række udfordringer. Det skaber et behov for en sparringspartner, som kan rådgive om, hvordan vi bedst udnytter vores potentiale uden at gå på kompromis med kvaliteten. Og det er her, DNA kommer ind i billedet. De har en stor erfaring på områder som organisk og rationel vækst, og det giver os en værdifuld indsigt og gode værktøjer til at drive en succesfuld virksomhed.

DNA har udfordret vores måde at arbejde på og gjort os skarpere på forretningsudvikling. Gennem professionelle og individuelle møder får vi gjort tanker til konkrete mål, som er med til at gøre vores strategi til handling.”

Martin Heinze og Lasse Nielsen, CEO, RackBuddy ApS

”d line har haft et samarbejde med DNA siden begyndelsen af 2014. Den vigtigste del af vores samarbejde er sparring omkring forretningsudvikling. Vi sætter stor pris på en åben og ikke forudindtaget dialog. Herudover er det også vigtigt for os, at DNA er i stand til at tænke ud af boksen og udfordre forskellige løsninger.

Vi har også modtaget støtte og sparring på områder som positionering og branding, PR og rekruttering. Alt dette har givet gode resultater. For os er DNA en meget kompetent ekstra ressource, som vi kan trække på, når der er brug for det. De giver os et boost, når vi har udfordringer.”

– Hans Christian Petersen, Bestyrelsesformand, d line

”Indtil nu, har vi ikke kunne finde et branchefælleskab, der passede til os. Vi er en virksomhed i mellemstørrelse, som havde brug for en sparringspartner på direktionsniveau, der kunne hjælpe os med at flytte virksomheden til det næste niveau.

Gennem DNA har vi fået adgang til forretningsorienterede og meget dedikerede konsulenter, der udfordrer os, giver sparring og assistance”

– Rasmus Byriel, CEO & partner, Furnipart A/S

”DNA har gennem dialog og indsigt tydeliggjort overfor hele partnergruppen, hvilke fremtidige mål og processer, der er centrale for udviklingen af vores virksomhed.

Vi stoler på og betror os til dem. Det gør det muligt for dem at vurdere vores underlæggende processer og identificere vores uudnyttede potentiale.

De regelmæssige diskussioner og sparringssessioner omkring specifikke nye initiativer har sparret os tid og ressourcer, da vi får gjort ting hurtigere og mere præcist.”

– Rasmus Holscher, CEO, Holscher Design